Webben och det nya medielandskapet

Internet har revolutionerat medielandskapet och orsakat många att många företag gått under, men också att många har skapats. I denna artikeln tänker vi gå igenom några av de förändringar som internetrevolutionen har varit orsak till. 

Papperstidningar flyttar till webben

Tack vare att internet blev allt mer dominerande så väljer många tidningar att helt flytta ut sin verksamhet på internet. För tidningar i teknikbranschen var övergången kanske som mest självklar som ett steg att kunna lägga mer resurser på webben.

Dags och kvällstidningarna var länge de som tidigast kände av hur stor förändring som internet innebar. Tack vare internets möjlighet att både snabbare och med behändigt leverera nyheter och inspiration så började tidningarnas läsarkrets krympa. Många flyttade då ut på internet men där var konkurrensen hård och det var svårt att tjäna pengar på sitt innehåll.

 

Ett av alternativen som tidningarna försökte med för att finansiera sin verksamhet var att börja sälja annonser på sina sajter. Detta genererade för de flesta dock inte lika mycket pengar som sina prenumerationer tidigare gjorde. Vissa tidningar har därför börjat sätta upp så kallade betalväggar. Detta innebär att vissa artiklar inte går att tillgå om man inte betalar för ett konto.

Video och webb-tv

Även TV har fått stora utmaningar från internetbaserade företag. 37% av alla ungdomar tittar enligt en amerikansk undersökning dagligen på Netflix, världens största tjänst för film och tv på internet. Detta kan jämföras med 25% som tittar på kabel-tv.

Radions flytt

Även radion har flyttat ut på internet i olika former. För musiklyssning har tjänster som Spotify för många ersatt musikkanalerna. Sedan ett tag tillbaka så finns möjligheten att där skapa ”stationer” baserade på en artist eller låt och på så sätt hitta annan liknande musik.

Pratradion har även den ersatts av podcasts. Detta är radioprogram som kan laddas ner från internet och sedan lyssnas på när det bäst passar. Många radiokanaler har även börjat att leverera sina existerande radioprogram i podcastformat.