Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering eller CRO är det som kort och gott omvandlar besökarna på er sajt till kunder. Det görs genom att skapa en lättnavigerad hemsidedesign som smidigt leder era kunder till köp. Det låter ju jättebra, men hur exakt går du tillväga för att nå dit?

Det finns en mängd parametrar att ta hänsyn till när en effektiv CRO ska göras. För det första ska annonser och landningssida ha ett likadant tilltal och som på ett smidigt sätt hakar i varandra. Väl på landningssidan ska besökaren hitta relevant information som gör att denne vill köpa tjänsten eller produkten.

Styr trafiken på din hemsida

Dagens webbanvändare har inte många sekunders koncentrationsförmåga och du har bara några sekunder på dig att övertyga en potentiella kund att stanna. Det får inte heller finnas distraktioner som lockar bort besökaren från hemsidan. Länkar måste vara väl avvägda med genomtänkt placering.

Ta hjälp av en duktig marknadsföringsbyrå

För att veta hur trafik ska slussas vidare på en hemsida måste noggranna mätningar och analyser av data göras. När ni vet vilka länkar kunderna klickar på och vilken information på sidan som konverterar kan ni optimera sajten. Läs mer på nätet om hur en sådan analys kan utföras genom att besöka en av de många duktiga marknadsföringsbyråer som kan hjälpa till med det här.