Köpa tjänster av andra företag

Inget företag är en ö. Man kan inte göra absolut allt själv. Detta är anledningen till att företag köper tjänster av varandra. Man kan till exempel låta ett annat företag sköta lönerapporteringen, köpa in programvara som ett annat företag utvecklat, anlita konsulter med mycket mera.

Skatteverket är dock noga med att man endast köper tjänster av företag som sköter sin redovisning och betalar alla skatter och avgifter som vårt samhälle kräver. Från dem och andra myndigheter kan man få en rad olika offentliga uppgifter som kan ge insikt i företag man planerar att anlita.

När företag växer är det bland annat vanligt att man behöver mer och mer avancerade system för att hantera företagets verksamheter och processer. En del företag har funnit sin nisch i bland annat utveckling av datorsystem som hjälper andra att hålla koll på specifika aspekter av sin verksamhet.

En annan vanligt tjänst som köpes in är marknadsföring och PR. Att marknadsföra sitt företag kan kräva en hel del expertis och många väljer att anlita någon för detta istället för att ta tiden att skaffa sig denna expertis. Det finns dock en hel del att tänka på innan man tar detta steg och JMW tipsar på sin blogg om just detta. Marknadsföring kommer såklart i många olika former och man behöver ju absolut inte i varje enskilt fall överväga att köpa detta som en tjänst från ett annat företag.

Något mer grundläggande som väldigt många företag idag köper in är såklart städtjänster. Mindre företag och de som är egna företagare kanske sköter städning av kontor själv, och riktigt stora företag kan till och med ha anställt egna städare. Men majoriteten av företagen mitt emellan dessa två har mest troligt en städfirma de anlitat för att hålla ordning.