Adwords

Att annonsera med Google AdWords är på många sätt annorlunda jämfört med att annonsera på traditionellt vis i till exempel tidningar, tv och reklamblad.  Där får du betala ett fast belopp som beräknas utifrån tidningens antal läsare och storleken på din annons, oavsett om någon överhuvudtaget läser den.

Med AdWords betalar du istället bara för de antal besökare som din annons faktiskt genererar. Dessutom kan  du styra på vilka sökord du vill att den ska visas och i vilka geografiska områden. Om du har en pizzabutik i Solna kan du styra så att din annons om veckans lunchpizza till exempel inte visas för veganer i Umeå utan endast för personer som bor inom rimligt avstånd från Solna och kan tänkas köpa en pizza till lunch.  Genom att på så sätt rikta reklamen blir besökarna mer relevanta och konverteringsgraden högre. Dessutom slipper du kostnaden för klick av besökare från övriga landet som inte ens om de vill kan köpa pizza av dig, vilket gör att du bara betalar för reklam som når din målgrupp.

Det här är också marknadsföring som enkelt går att mäta och analysera. Med olika verktyg kan du se hur många som läst din annons och den genomsnittliga kostnaden per klick. Det gör det också möjligt att experimentera med olika typer och utseende på layout och innehåll och snabbt få ett svar på vad som fungerar bäst.